De kracht van zakelijk bloggen

De kracht van zakelijk bloggen

Veel bedrijven hebben nog moeite met bloggen. Dat komt onder andere door excuses als ‘geen tijd’, ‘geen inspiratie’ en ‘te weinig ervaring’. Maar het aantal blogs blijft toenemen, wellicht zijn je concurrenten ook al begonnen? Daarom is het goed om te onderzoeken of bloggen iets voor jou is!

Een kijkje in de keuken

Je website is het online uithangbord van je bedrijf. Vaak geeft deze weer wat je kan en wat je doet, tegen welke prijs en hoe eerdere klanten dat beoordelen. Met een blog bied je bezoekers de gelegenheid om een kijkje in de keuken te nemen. Zo kan je laten zien wat het karakter van jouw bedrijf is en waarvoor klanten (naast de bekende producten en/of diensten) bij jou terecht kunnen.

Je geeft lezers niet alleen meer inzicht in jouw bedrijf, maar ook in jouw rol als professional. Het is de uitgelezen mogelijkheid om te laten zien dat je veel verstand hebt van je vakgebied en niet bang bent om waardevolle kennis (gratis) te delen. Vorm je samen met collega’s het gezicht van de organisatie? Dan kan het interessant zijn om ook hen te laten bloggen. Op die manier kan je onderwerpen vanuit verschillende invalshoeken benaderen en laat je zien dat het gehele bedrijf vakkundig is.

Bloggen voor je SEO

Met steeds nieuwe, waardevolle content, geschreven volgens SEO (Search Engine Optimalization) richtlijnen, vergroot je de zichtbaarheid van je website. Dit kan op verschillende manieren:

  • Een blog kan hoog scoren in Google doordat het het beste artikel is over dat onderwerp. Zorg er dus voor dat je content waardevol is!
  • Goede blogs krijgen backlinks (externe links vanaf andere websites), wat heel goed is voor je SEO. Je kan ook intern linken in je blogs naar andere pagina’s of blogs op je website om SEO-waarde te creëeren.
  • Door regelmatig nieuwe blogs te plaatsen op je website zet je Google aan om regelmatig opnieuw langs te komen.

Bloggen is een goede manier om regelmatig bezoekers naar je website te trekken en nieuwe leads te genereren. Daarnaast is nieuwe content voor eerdere bezoekers een goede reden om terug te komen. Publiceer je blog daarom op een vaste dag, zodat mensen weten wanneer ze deze kunnen verwachten.

Een paar basis tips

Bloggen is niet voor iedereen even makkelijk en zeker het opstarten kan lastig zijn! Daarom geef ik je een paar tips voor een vliegende start:

  1. Maak een blogkalender. Plan in wanneer je iets wilt posten en over welke onderwerpen je wilt gaan schrijven. Dit voorkomt dat het te weinig prioriteit krijgt en zorgt ervoor dat je ook aan de slag kunt als je even geen inspiratie hebt.
  2. Bedenk per onderwerp welk doel je wilt bereiken. Wil je de lezer informeren? Heb je een actie die gekoppeld kan worden aan de blog? Of verandert er binnenkort dat relevant is voor je lezer en wil je hem of haar aanzetten tot actie? Door deze doelen vooraf inzichtelijk te maken zal je gerichter gaan schrijven.
  3. Wees realistisch over je kwaliteiten. Je weet nu over welke onderwerpen je wil schrijven en wat je daarmee wilt bereiken. Maar kan je dat ook zelf op papier zetten? Wees realistisch over je kwaliteiten! Is schrijven niet jouw sterkste kant? Dan kan het interessant zijn om een copywriter in te schakelen.
  4. Verspreid je blog! Wanneer de blog eenmaal daar is, is het tijd om deze te verspreiden. Vergroot het bereik door je blog op sociale media en andere relevante platformen te plaatsen. Zo geef je lezers meteen de mogelijkheid om waardering te geven voor je artikelen.

Heb je vragen, op- of aanmerkingen, of een onderwerp dat je graag in een blog toegelicht ziet worden? Laat het ons weten!